Lille undersøgelse på Facebook


Her hos FoodInfo er vi i sagens natur meget interesserede i at blive klogere på, hvordan kunderne ude i butikkerne ser på mærkning. Skal fødevarehåndværkerne kun have FoodInfo fordi fødevarestyrelsen ellers slår dem i hovedet? Eller er der en reel efterspørgsel efter information fra kundernes side?

Med andre ord – kan man forvente blot at kunne overholde lovgivningen, eller kan man også forvente flere og mere tilfredse kunder? Vi stillede spørgsmålet:

Hvor stor betydning har det for dig, at de varer du køber hos f.eks. bager eller slagter, har påført ingrediensliste og næringsdeklaration?

Vi gav 3 svarmuligheder, og postede på et forum for iværksættere (der vidste vi nemlig at folk er meget hjælpsomme 🙂 ) – og fik 175 svar.

Tallene er interessante

2017-09-10_172537

 

Altså flest (incl. os selv 🙂 ) der synes det er meget vigtigt, næstflest der synes det er helt ligegyldigt, og færrest der synes det er “nice to have”.

Det interessante for os er selvfølgelig, at der er 117 af de 175, dvs. ret præcist 2/3 eller 67%, der gerne vil have mærkede fødevarer. Og altså kun 1/3 der er ligeglade. 2/3 vil opleve en bedre service, hvis man mærker (eller, formoder vi, stiller informationen til rådighed på en anden måde). Og 40% kan finde på, simpelthen at gå igen, hvis de ikke kan få deres informationer!

Men kommentarerne er mindst lige så spændende

Et er hvad folk siger gennem deres stemme-afgivning – men mange benyttede lejligheden til at sætte lidt flere ord på – og så bliver det endnu mere interessant. F.eks. følgende lille dialog:

 

2017-09-10_093957

 

Den viser jo helt tydeligt hvordan mange sikkert har det: Man går til specialforretninger for at få kvalitet og rådgivning, og hvis man så ikke kan få det, bliver man i bedste fald skuffet. I værste fald går man igen. Og det er desværre heller ikke første gang vi hører om “unge piger ved bageren der ikke ved noget som helst”. Langt fra. Tænk lige hvad en lille iPad bag disken kunne gøre af forskel – fra dag 1.

Mange ønsker informationen

Et par andre eksempler på at man forventer at kunne få den rette, gode information:

 

2017-09-10_094531

 

2017-09-10_094506_X

 

… og den laminerede ingrediensliste kunne jo så passende erstattes med FoodInfo. Både for at undgå uddaterede ark, og fordi IT rent søgemæssigt kan “lidt” mere end en stak A4-ark. Endnu et eksempel på én der synes ingredienslister er vigtige – så vigtige at han ikke køber “umærkede” ting:

 

2017-09-10_094410

 

Information fra menneske eller IT?

Om mærkningen skal være på varen, eller om man skal kunne få informationen af personalet er der forskellige holdninger til. F.eks. er Hanne her (ligesom jeg selv) mest tilpas med at være selvhjulpen:

 

2017-09-10_094119

 

Hanne og jeg selv ville nok have stor fornøjelse af at kunne gå hen til en info-stander og finde informationen. Altså på de varer, der nu engang ikke ligger frit fremme ude i butikken, og hvor der derfor ikke giver mening med en label. Alternativt at kunne få informationen direkte ind på vores telefon, ved f.eks. at scanne en QR-kode.

En del kræver ligefrem informationen

Til sidst lige et par eksempler på, at der jo er mange grupper der er decideret afhængige af, at der er ingredienslister tilgængelige på varerne. Det er folk, der af den ene eller den anden grund ikke ønsker eller kan tåle bestemte råvarer. F.eks. allergikere, eller folk med en bestemt madmæssig livsstil.

 

2017-09-10_094335

 

Jeg håber ovenstående kan give lidt stof til eftertanke. Jo, bevares, der findes “rigtige mænd”-typen, der kommer ind og får 2 tebirkes, en spandauer og en cocio til morgenmad – de er nok ligeglade. Men der findes også rigtig mange, der interesserer sig for hvad de “hælder indenbords” – og der bliver flere og flere af os!

 

Note til tallene

HUSK – at sådan en undersøgelse her ikke nødvendigvis er et udtryk for virkeligheden. For det første er den baseret på “kun” 175 besvarelser. For det andet kan vi ikke være sikre på, at de 175 er sammensat på samme måde som den brede befolkning i forhold til alder, køn, geografi osv. For det tredje kan folk godt finde på at svare mere “ideelt” end virkeligheden er – selvom det er en anonym undersøgelse. F.eks., hvis én har et ønske om at leve sundt og være bevidst om sin mad, ville hun måske svare “meget vigtigt”, selvom hun reelt sjældent læser en ingrediensliste.  MEN – når alt dette er sagt – så tror vi tallene kan bruges som en rigtig god rettesnor. Og kommentarerne – de taler for sig selv.

Tak for hjælpen

Tak til alle der deltog i afstemningen, og særligt tak til jer, der gav lov til at vi måtte gengive jeres svar her.