Vil dine kunder informeres?


Her hos FoodInfo er vi selvfølgelig meget interesserede i at vide, om bagerens kunder reelt går op i ingredienslister, næringsberegninger, allergener osv. Laver vi FoodInfo “bare” for at opfylde noget lovgivning, eller gør vi det for at øge kundernes tilfredshed med den butik, de handler i – med din butik?

Læs om hvad vi har gjort for at finde ud af dette herunder – eller hvis du hellere vil se det i en lille video, så er den her:

YouTube player

I efteråret sendte vi 3 hold gymnasieelever på gaden for at spørge tilfældige mennesker, hvordan de forholdt sig til fødevaremærkning. Mere specifikt skulle de svare på, hvor vigtigt de syntes det er at kunne få oplyst:

  • ingredienser og tilsætningsstoffer
  • næringsberegninger
  • allergene-information

… når de handler hos specialforretninger som bagere og slagtere (“fødevarehåndværkere”). Folk skulle svare på en skala fra 1: Helt ligegyldigt, til 5: Meget vigtigt. Vi spurgte også hvor tit de handler hos fødevarehåndværkere , så vi kunne sortere dem fra, der sjældent eller aldrig handler dér.

Svarene har du her, vist som grafer med 5 søjler for de 5 svarmuligheder. De to sidste søjler svarer således til “vigtigt” og “meget vigtigt”.

80% vil kende ingredienser og tilsætningsstoffer i varerne

For ingredienser og tilsætningsstoffer var der hele 80%, eller 4 ud af 5, der synes det er vigtigt eller meget vigtigt at kunne få informationer om de varer, de gerne ville købe!

66% vil kende næringsindholdet i varerne

For næringsindhold er tallet 66% – eller 2 ud af 3.

For allergener er det 63%. Folk der ikke er allergiske er naturligt mindre interesseret i at vide noget om allergener – men bemærk, at der alligevel er rigtig mange der er interesserede i informationen.

Gælder det også dine kunder?

Hvis du allerede har FoodInfo, og informerer dine kunder godt, så er du godt kørende. Har du ikke, var det måske en overvejelse værd, om 2020 var det år, du skulle forbedre din kundeservice på dette vigtige punkt?

Måske tænker du: “Det er der da sjældent nogen der efterspørger i mit bageri?”

Men det kunne jo være fordi de kunder slet ikke kommer i dit bageri! Måske handler de der, hvor informationen er til stede, i stedet for hos dig? F.eks. i supermarkedet, eller hos en af de ca. 100 bagere, der bruger FoodInfo i dag?

Ring til os på 5223 6999 og hør hvor nemt det egentlig er at komme i gang!