Indenfor markedsføring er det en kendt sag, at et rigtig godt sted at få sit budskab placeret, er på kundens køleskab! Kunden ser det hver eneste dag, og ens budskab og forretning har en rigtig god chance for at være “top-of-mind” hos kunden.
Hvis du har “kundesider” (indtil for nylig “in-store display”) modulet i FoodInfo, har du nu muligheden for at komme op og hænge på kundens køleskab. Eller i hvert fald kan du give hende et “visitkort”, med en kort link til dine kundesider, samt en QR-kode der fører samme sted hen.
FoodInfo kan nu automatisk forkorte URL’en (linken) til dine kundesider. Det gør det nemmere for kunden, hvis han ønsker at taste URL’en ind i sin browser. Men vi kan også automatisk generere QR-koden. Og ved at lave QR-koderne ud fra den forkortede URL, kan QR-koden gøres ganske lille. Det kommer vi lige tilbage til, hvorfor det kan være vigtigt.
Hvad kan du bruge det til?
Ja, det kan du bruge til f.eks. at lave det “visitkort” vi nævnte lige før – altså et kort med en URL og en QR-kode, som kunden kan tage i din butik, bringe med hjem – og måske tildele det en plads på det forjættede køleskab, sammen med huskesedlerne og børnetegningerne!
Vi har lavet et layout til dette, som du finder i kategorien “Specielle” – det hedder “Kundesider QR link”. Bemærk, selvom det ikke som sådan har noget med en opskrift at gøre, skal du alligevel ind på en vilkårlig opskrift, vælge “udskriv labels”, og så vælge dette layout. Vi har skrevet ud på printmediet “A4 labels 2×5 navneskilte”, til de eksempler du ser her i artiklen.
I butikken er der masser af muligheder for at udstyre kunden med sådan et kort. Man kan være proaktiv, og spørge kunden, om hun vil have ét, og lige forklare hvad det går ud på. Eller man kan være mere passiv, og lade kortene stå fremme i en holder, så kunderne selv kan få øje på dem og tage dem. Der findes masser af holdere til visitkort – en af dem ser sådan her ud (der findes væsentlig pænere print-selv visitkort end det vi ser her!):
Hvis du endnu ikke har “kundesider” modulet, kan du bare skrive til os (info@foodinfo.dk) og få det aktiveret. Det koster kun en hundredelas om måneden – de penge vil formentlig være givet rigtig godt ud. Kundesiderne er flottest når der er produktbilleder på alle varerne, men indtil man har fået fotograferet alle sine ting, kan man bare slå billederne fra.
Se mere om “kundesider” modulet HER. Og se vores test-kundesider ved at scanne nedenstående QR-kode, eller følge den korte link her: https://goo.gl/nhwjG9.
Hvorfor var det QR-koderne gerne måtte være små?
Nå ja. Som du kan se på “visitkortet”, er QR-koden OK stor – men fordi der “ikke er så mange prikker i den” kan den godt printes væsentlig mindre. Og det betyder igen, at der godt kan blive plads til den på de fleste labels! Det vil altså sige, at kunden bare ved at købe et af dine mærkede produkter, kan få en QR-kode, og dermed adgang til dine kundesider, med hjem! Det skriver vi mere om en anden dag 🙂 Men du kan da lige se et billede af en QR-kode på en label her: