September byder på nye funktioner i FoodInfo


Hen over sommeren har mange ting stået lidt stille – men ikke FoodInfo! Udover navneskiftet fra “Mærket” til FoodInfo er systemet blevet forbedret på en række vigtige punkter, som vi vil ridse op her.

Bedre datakvalitet

Særligt for de, der bruger Valsemøllen og Puratos produkter, er der godt nyt. Stort set alle Valsemøllens produkter (200+) er inde i systemet, og er endvidere gjort lettere søgbare vha. “tags”. Puratos produkterne er også på vej ind, og der er p.t. over 80 klar. Vi arbejder endvidere på en kategorisering og sortering af de simple ingredienser, så man kan fravælge kategorier man ikke har brug for. I det hele taget arbejdes der dagligt på at forbedre datakvaliteten, så langt de fleste finder det, de skal bruge, uden besvær. Se status på ingredienser HER.

Nye konto-typer

Vi har lavet 3 konto-typer – “standard”, “bageri m. udsalg”, og “flere bagerier”. Rent praktisk er forskellen, at første konto har en enkelt bagermester-bruger, en enkelt forretnings-bruger og en enkelt produktions-bruger. Den er tiltænkt det “almindelige” bageri. Har man tilknyttet et eller flere udsalg, har man brug for “standard bageri m. udsalg”, hvor der er flere (10) forretnings-brugere. På samme måde, hvis man har flere selvstændige bagerier, har man også brug for flere produktions-brugere. Det får man med “flere bagerier”. Se mere HER.

Offentlige opskrifter

Ligesom de fleste ingredienser i systemet er offentlige, dvs. alle kan se dem, kan man nu oprette offentlige opskrifter, som alle kan se. Den enkelte bruger kan så vælge at kopiere den offentlige opskrift til sig selv, hvis man f.eks. ønsker at bruge den som udgangspunkt for sin egen opskrift. Dette er hovedsageligt tænkt anvendt af leverandørerne, der således kan stille opskrifter til rådighed for bagerne. Men alle har selvfølgelig lov til at dele deres opskrifter!

Label-layouts

Label-layouts fungerer nu endelig på samme måde som opskrifter og ingredienser, så man kan have sine egne layouts, se andres offentlige layouts, og kopiere offentlige layouts til sig selv med henblik på modifikation. I meget nær fremtid vil vi udbygge mængden af tilgængelige layouts kraftigt, så der er noget for ethvert behov, for så vidt angår størrelse, indhold og design.

Produkters vægt og pris

Når en label designes kan man i layoutet angive at bestemte informationer sættes ind i layoutet direkte fra opskriften – f.eks. stregkode, mindst holdbar til-dato osv. Nu kan produktets færdigvægt og udsalgspris også angives som egenskaber på produktet, så de automatisk kan komme med på label’en.

Kalkulation

Med kalkulationsmodulet kan man foretage kalkulation af kostprisen på produkterne. Kalkulationen er udspecificeret ned til den enkelte ingrediens, så man kan se hvor meget hver ingrediens bidrager med til kostprisen. Dermed kan man se, hvor der evt. kan optimeres. Hvis man yderligere har angivet udsalgsprisen på produktet, kan dækningsgraden beregnes. Kalkulationen baserer sig på de indkøbspriser, man selv indtaster, men der arbejdes på at indhente listepriser fra de store leverandører, så man har disse som udgangspunkt.

In-store display

In-store display er en touch-skærm eller tablet der er monteret et centralt sted i butikken, så kunderne selv kan betjene den. De kan således bladre rundt i produktsortimentet, og kigge på næringsberegninger og allergen-information. Og endnu mere praktisk, så kan de angive hvad de evt. er allergiske overfor, og så bliver disse ting fjernet fra det udvalg, de ser på skærmen. På denne måde kan kunden forberede sig på sit køb, uden at skulle bruge personalets og de andre kunders tid.

Hvad kommer så bagefter?

På basis-systemet har vi bl.a. følgende i støbeskeen:

  • Variation i fremstilling af ingrediensliste (f.eks. %-angivelse)
  • Variation i fremstilling af næringsberegning (f.eks. ud-i-en-køre i stedet for tabel, til små labels)
  • Mulighed for fritekst på label.
  • Mulighed for valg af foretrukne leverandører, mhp. ingrediens-søgning.
  • Kategorisering af simple ingredienser, og mulighed for valg/fravalg af enkelte kategorier (hvis du f.eks. ikke bruger fisk i dit bagværk!)
  • … og meget meget mere.

Vi glæder os til at skrive igen, når der er sket flere spændende ting. I mellemtiden, husk at kontakte os, hvis der er noget du synes burde være anderledes. Det er dig der ved hvad du har brug for – og det er ikke sikkert vi lige har spottet det samme behov som du har.