Vi får af og til spørgsmål om, hvorvidt FoodInfo “har et webshop-modul”, “arbejder sammen med en webshop”, eller lignende spørgsmål. Det første kan jeg hurtigt svare på – FoodInfo har ikke et webshop-modul, og det er der en god grund til (mere om det om lidt). Men ellers – hvis du vil høre hvordan landet ligger mht. Webshops og FoodInfo – så læs videre!
Hvorfor er der ikke en webshop i FoodInfo?
Der findes rigtig mange webshop-systemer. De kan rigtig mange forskellige ting, koster meget forskelligt, og kræver en meget forskellig mængde arbejde for dem, der skal drive den. Desuden integrerer de med mange forskellige øvrige systemer – bogholderisystemer, kassesystemer, betalingsgateways osv. Hvilken én man skal vælge, kommer fuldstændig an på hvordan man forholder sig til disse ting – og mange andre:
Vil man betale en masse for løsningen, og ikke lave noget selv, eller har man en medarbejder der kan lide at rode lidt med det? Skal det arbejde sammen med kassesystemet og bogholderiprogrammet – og hvilken kasse og hvilket bogholderiprogram er det? Hvilke muligheder skal man have for at betale? Skal produkterne vedligeholdes i webshoppen eller i kassesystemet eller i bogholderisystemet? Der er rigtig mange måder at sætte puslespillet sammen på.
Jeg håber det giver et billede af, at en webshop ikke bare er en webshop. Og derfor ville det være meget ufleksibelt, hvis FoodInfo indeholdt en webshop, hvor vi havde taget en hel masse valg, og umuliggjort en masse andre. Og helt generelt: “Skomager, bliv ved din læst” – det holder faktisk meget godt, også i dag. Læs hvorfor:
Hvad er der så i stedet?
I stedet gør vi “sådan som man gør i dag” – integrerer mellem systemer. Systemer, der allerede findes, der hver især er rigtig gode til det, de kan, og der ikke breder sig ud over alle mulige og umulige side-funktionaliteter. Lige som vi selv gør det vi er gode til: Laver et system der kan “regne” på opskrifter, varer og deres nærings-egenskaber, og i sidste ende stille information til rådighed på en hel masse måder. Så hvad kan vi med FoodInfo hvis du ringer til os lige nu?
På nuværende tidspunkt kan man tage sin eksisterende webshop, og med en begrænset udvikler-indsats få den til dagligt at hente opdaterede næringsberegninger og ingredienslister (evt. også priser, hvis man helst vil styre dem i FoodInfo) – og lægge dem ind på produktsiderne. Så opfylder webshoppen pludselig lovgivningen 🙂 Du kan se et eksempel her: https://www.kjaerstrup.dk/shop/vare/329/moerk-chokolade-65.
Hvilken webshop integrerer bedst med FoodInfo?
Det er umuligt at svare på – ovenstående eksempel blev integreret på en eftermiddag. Rigtig mange har en webløsning lavet i systemet WordPress, da det som udgangspunkt er gratis, og “kun” kræver at man får en udvikler eller et bureau til at designe sin hjemmeside i det (jo tak, det kan også godt koste kassen, men ingenting er jo rigtig gratis).
Til wordpress findes en såkaldt “plugin” der hedder WooCommerce, som er en fuld webshop. Denne webshop har en rigtig fin og veldefineret måde (API) at kommunikere med andre systemer på – så hvis du står og skal lave dig en webshop, og har FoodInfo, så er WooCommerce et rigtig godt bud på et system at basere den på. Og du er selvfølgelig godt på vej til at kunne integrere, hvis du har en WooCommerce webshop allerede, og ønsker at få næringsberegninger og ingredienslister på dine produktsider.
Hvad vi det egentlig sige, at “integrere mellem FoodInfo og webshop”?
Indtil videre har vi talt om en envejs-integration, hvor webshoppen henter nærings- og ingrediens-information fra FoodInfo. Og evt. mere af den information, der kan ligge i FoodInfo (priser, produkttekster, billeder, …) Men der er også integrationsmuligheder den anden vej. Hvis man f.eks. bruger bestillingssystemet, vil vi kunne lave det sådan, at ordrer lagt på webshoppen bliver lagt direkte ind i FoodInfo’s bestillingssystem, og dermed kommer med i den automatiske produktionsplan.
På den måde har man webshoppen til at gøre det den er god til (præsentere produkter, håndtere kurv, og ikke mindst tage imod betaling) – og FoodInfo’s bestillingssystem til at gøre det, det er godt til: At lave samlede produktionsplaner, og skalerede opskrifter, der er lige til at producere efter.
Der er nok af muligheder
Som nævnt i starten er behovet og ønskerne forskellige fra bageri til bageri, og det er meget forskelligt hvilke andre systemer man har i forvejen, og som det skal virke sammen med. Hvis du vil have en konkret vurdering af dine muligheder, med dit setup, så smid en mail på anders@foodinfo.dk!