FoodInfo giver butikspersonalet al den hjælp de behøver for at kunne svare kvalificeret på kundernes spørgsmål. Og det er rigtig vigtigt – det kommer vi tilbage til.
FoodInfo kører rigtig fint på en iPad eller anden tablet, der kan ligge i butikken. Her kan butikspersonalet let og hurtigt søge blandt de varer der findes i sortimentet, og straks få fremkaldt en fuld mærkning, incl. allergener, samt en næringsberegning. Visningen er specielt designet til at være let overskuelig, lige præcis med det formål at blive brugt i en travl butik, hvor det godt kan gå stærkt.
Oven i købet kan man få sorteret produkterne, ikke bare efter kategori, men også efter f.eks. kulhydratindhold, fedtindhold, eller en håndfuld andre kriterier, som kunder ofte interesserer sig for. På den måde er det let at svare på spørgsmål som f.eks. “hvilket franskbrød har det højeste fiberindhold”, eller “hvilken kage indeholder mindst sukker”?
Selvfølgelig bliver informationerne opdateret automatisk og med det samme, hvis bageren ændrer sin opskrift.
Pres på bagerne
I en tid som nu, hvor supermarkeds-bagere og bake-off lægger et stort pres på håndværksbagerne, er det mere vigtigt end nogensinde at differentiere sig. Og ud over at kvaliteten selvfølgelig skal være i orden, så er det vigtigt at gøre en indsats lige der hvor kunderne mærker det: I butikken, i salgs-situationen.
Kundeservice i centrum
Du har sikkert allerede sørget for at ansætte de mest service-mindede ekspedienter der overhovedet findes i lokalområdet, men selv de kommer til kort, hvis de ikke er klædt ordentligt på til salgs- og kundeservice-arbejdet.
Kunderne vil ofte spørge ind til indholdet af varerne, enten pga. hensyn til næringsværdien, eller af allergi-hensyn. I begge tilfælde er det vigtigt at kunne give kunden svar på sine spørgsmål, med det samme. Og ikke kun “når mester er der”, eller hvis man lige kan finde den rigtige mappe, eller lignende. Det er bl.a. her, FoodInfo kommer til sin ret.